Artikkelbilde 1

Arbeidsmøte

2017

Oppsummering og presentasjoner

Tirsdag 23. mai arrangerte Statens vegvesen det årlige arbeidsmøtet om EUROPEISKMOBILITETSUKE. Vi snakket om hva vi oppnådde i fjor, og om årets tema og innsats. Vi gikk gjennom virkemidler i kommunikasjonen av bupskapet og i aktivitetene vi velger. Dette må tidlig inn i prosessen - hvem vil vi nå? Malmö, vinneren av "årets mobilitetsuke" i fjor ga oss inspirerende og lærerike tips til planlegging og gjennomføring av kampanjen.

Vi diskuterte også hva som er viktig å formidle og hva som er viktig å huske på i planleggingen og gjennomføringen av Mobilitetsuka.

Viktige argumenter for felles transportløsninger og deling av transport:

  • argumentere med statistikk og tall for økonimiske gevinster, helsegevinster, miljøgevinster, arealbruk osv.
  • mindre trafikk på veiene
  • færre ulykker
  • mindre kø
  • bedre luftkvalitet
  • et tyggere nærmiljø

Hvilke aktiviteter, som fremmer felles transportløsninger, er aktuelle i din kommune?

  • det som slår mest an er konsepter som er uforventede eller oppsiktsvekkende!
  • "mobilitetskalender" med informasjon og budskap (evt. konkurranser) hver dag, hele uka.
  • quiz, f.eks. myter og fakta: https://www.toi.no/mytequiz/
  • testing av el- lastesykler
  • "rollemodeller" i lokalmiljøet
  • aksjoner der både barn og foreldre er med, f.eks sykkelbuss eller konkurranser
  • gründeridéer om fremtidens transport, presentasjoner eller idékonkurranse
  • guidet vandring med fokus på miljøvennlig transport

Hvilke permanente tiltak, for felles transportløsninger, er aktuelle i din kommune?

  • nye kosepter for sykkeldeling: sykkelpool i borettslag eller på arbeidsplassen
  • tilskudd for service på sykkelpooler
  • samarbeid med næringslivet om nye sykkelstativ
  • sykkelstativ på buss
  • bildeling på arbeidsplassen
  • frakt av varer med lastesykler eller e-biler
  • hylle trafikanter med musikk, plakater og gledesrop
  • konsert på bussen
  • tema-buss (musikkbuss, strikkebuss) 

Hvordan engasjere lokalbefolkningen til å delta og hvordan spre budksapet? 

  • kommunikasjon er veldig viktig - tenk kommunikasjon i planleggingen av aktivitetene
  • reklamere i lokale medier i forkant, vekke interesse for deltakelse
  • ordfører i spissen
  • sosiale medier: betale for målrettet spredning er effektivt
  • kort og enkel i kommunikasjonen - still f.eks ett spørsmål med premier: "ditt beste minne på toget?" eller "hvem reiste du sist med?"
  • konkurranser
  • tiltak som vekker oppsikt
  • samarbeid med andre sektorer
  • medvirkning med næringslivet er ektremt viktig i forkant av bilfri dag

Arbeidsmøte 23 mai.pptx

Kommunikasjon og medier 2017 LindaG.pptxArtikkelbilde 1.JPG 

Presentation Malmö.pptx