Tirsdag 23. mai arrangerte Statens vegvesen det årlige arbeidsmøtet om EUROPEISKMOBILITETSUKE. Vi snakket om hva vi oppnådde i fjor, og om årets tema og innsats. Vi gikk gjennom virkemidler i kommunikasjonen av bupskapet og i aktivitetene vi velger. Dette må tidlig inn i prosessen - hvem vil vi nå? Malmö, vinneren av "årets mobilitetsuke" i fjor ga oss inspirerende og lærerike tips til planlegging og gjennomføring av kampanjen.
Vi diskuterte også hva som er viktig å formidle og hva som er viktig å huske på i planleggingen og gjennomføringen av Mobilitetsuka.
Viktige argumenter for felles transportløsninger og deling av transport:
- argumentere med statistikk og tall for økonimiske gevinster, helsegevinster, miljøgevinster, arealbruk osv.
- mindre trafikk på veiene
- færre ulykker
- mindre kø
- bedre luftkvalitet
- et tyggere nærmiljø
Hvilke aktiviteter, som fremmer felles transportløsninger, er aktuelle i din kommune?
- det som slår mest an er konsepter som er uforventede eller oppsiktsvekkende!
- "mobilitetskalender" med informasjon og budskap (evt. konkurranser) hver dag, hele uka.
- quiz, f.eks. myter og fakta: https://www.toi.no/mytequiz/
- testing av el- lastesykler
- "rollemodeller" i lokalmiljøet
- aksjoner der både barn og foreldre er med, f.eks sykkelbuss eller konkurranser
- gründeridéer om fremtidens transport, presentasjoner eller idékonkurranse
- guidet vandring med fokus på miljøvennlig transport
Hvilke permanente tiltak, for felles transportløsninger, er aktuelle i din kommune?
- nye kosepter for sykkeldeling: sykkelpool i borettslag eller på arbeidsplassen
- tilskudd for service på sykkelpooler
- samarbeid med næringslivet om nye sykkelstativ
- sykkelstativ på buss
- bildeling på arbeidsplassen
- frakt av varer med lastesykler eller e-biler
- hylle trafikanter med musikk, plakater og gledesrop
- konsert på bussen
- tema-buss (musikkbuss, strikkebuss)
Hvordan engasjere lokalbefolkningen til å delta og hvordan spre budksapet?
- kommunikasjon er veldig viktig - tenk kommunikasjon i planleggingen av aktivitetene
- reklamere i lokale medier i forkant, vekke interesse for deltakelse
- ordfører i spissen
- sosiale medier: betale for målrettet spredning er effektivt
- kort og enkel i kommunikasjonen - still f.eks ett spørsmål med premier: "ditt beste minne på toget?" eller "hvem reiste du sist med?"
- konkurranser
- tiltak som vekker oppsikt
- samarbeid med andre sektorer
- medvirkning med næringslivet er ektremt viktig i forkant av bilfri dag
Arbeidsmøte 23 mai.pptx
Kommunikasjon og medier 2017 LindaG.pptxArtikkelbilde 1.JPG
Presentation Malmö.pptx