EUROPEISKMOBILITETSUKE 2015 har hovedbudskapet «Velg rett reisemiks» og handler om å kombinere ulike transportmuligheter for å få en effektiv og miljøvennlig reise.
Bilbruken har for mange blitt en vane. Det kan være utfordrende å bryte opp en vane, men grepene kan likevel være svært enkle.
Må bilen være med på alle reisene? Kanskje du kan sykle til stasjonen? Eller folde sykkelen sammen og ta den med deg på toget? Kan du gå til butikken og ta bussen hjem igjen? Eller sette igjen bilen i barnehagen og jogge til jobb?
Hverdagen kan være en kabal, men ofte kan det være enklere og raskere å kombinere transportmidlene, og velge miljøvennlig transport der man kan.
I 2015 blir DO THE RIGHT MIX-kampanjen og Europeisk mobilitetsuke slått sammen til én stor kampanje. Europeisk mobilitetsuke vil fortsatt være årets høydepunkt fra 16. til 22. september, men nå kan det arrangeres aktiviteter hele året med årets tema som budskap.
Den tradisjonelle europeiske mobilitetsuke-logoen med blå og gul blomst skal ikke lenger brukes. Europeisk mobilitetsuke vil bli visualisert ved bruk av navnet som vises i blått med store bokstaver, og med ordet "mobilitet" i fet skrift. Det vil gjøre det lettere å integrere navnet i den generelle visuelle identiteten til kampanjen.
Kriterier og rutiner for deltakelse og registrering vil forbli de samme. Verktøy som brosjyre, tematiske retningslinjer, håndbok for lokale aktiviteter, beste praksis guide osv. blir redesignet og utvidet.
Det eksisterende nettstedet for Europeisk mobilitetsuke www.mobilityweek.eu blir integrert i DO THE RIGHT MIX nettstedet, med de samme kjente registreringsfunksjoner og kampanjeverktøy for både Europeisk mobilitetsuke og helårsaktiviteter. De eksisterende sosiale mediekanaler vil også bli slått sammen.
Det europeiske sekretariatet jobber for fullt med den nye kampanjesiden, og den offisielle lanseringen er satt til slutten av juli. Inntil den nye nettsiden er lansert, vil det eksisterende nettstedet for den europeiske mobilitetsuken være i drift. Påmeldingene overføres automatisk til den nye kampanjesiden når den lanseres.